NP PRIM

Materská škola Duchnovičova podporila myšlienku Národného projektu PRIM (Podpora predprimárneho vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít I.) a tým sa stala od 08.01.2019 jeho súčasťou.

Hlavným cieľom projektu je vytváranie inkluzívneho prostredia v MŠ a prostredníctvom práce s rodinou zvýšiť počet detí z marginalizovaných komunít, predovšetkým Rómov, ktoré navštevujú MŠ. Týmto spôsobom zabezpečiť zvyšovanie vzdelanostnej úrovne príslušníkov týchto komunít, ako jeden z nástrojov sociálno–ekonomickej integrácie.

Na základe projektu PRIM sa súčasťou inklúzivného tímu materskej školy stali odborný zamestnanec - sociálny pedagóg a asistent učiteľa.

Sociálny pedagóg informuje ....

Sociálny pedagóg je odborný zamestnanec, ktorý je charakterizovaný ako ten, ktorý podáva pomocnú ruku pri akýchkoľvek problémoch dieťaťa, či už v oblasti sociálnej, výchovnej alebo zdravotnej. Zameriava sa na všetky deti, podieľa sa na formovaní ich osobnosti a pomáha rozvíjať ich predpoklady. Predmetom záujmu sociálneho pedagóga sú deti, ktoré pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia, deti ohrozené sociálno–patologickými javmi prípadne inak znevýhodnené či ohrozené.

Činnosti sociálneho pedagóga

  • činnosti v rámci sociálno–pedagogickej diagnostiky prostredia a vzťahov,

  • prostredníctvom rozličných metód a techník vykonáva najmä primárnu prevenciu sociálno-patologických javov a nežiaduceho správania sa detí,

  • poskytuje súbor pracovných činností v oblasti výchovného a sociálneho poradenstva zameraného na podporu prosociálneho, etického správania a utvárania návykov ochrany vlastného zdravia a zdravia iných,

  • realizuje a vyhodnocuje depistáže najmä detí predškolského veku predovšetkým však z marginalizovaných rómskych komunít (MRK),

  • individuálne nastaví stimulačný program identifikovaných oslabených oblastí dieťaťa,

  • priebežne individuálne informuje rodičov o dosiahnutých výsledkoch a napredovaní dieťaťa (v rámci projektu),

  • poskytuje odbornú starostlivosť a intervencie deťom s ťažším adaptovaním sa na nové prostredie materskej školy, v správaní, zdravotne znevýhodneným deťom a deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia,

  • kompletizuje dokumentáciu individuálne začlenených detí v materskej škole a vedie evidenciu riešených prípadov v rámci individuálnej a skupinovej činnosti,

  • poskytuje odborné poradenstvo pedagogickým zamestnancom, rodičom prípadne inému zákonnému zástupcovi, ktorý má dieťa zverené do starostlivosti,

  • spolupracuje s vedením a pedagogickými zamestnancami materskej školy a s inými odbornými inštitúciami predovšetkým aktívne spolupracuje s odbornými zamestnancami CPPPaP a pripravuje podklady potrebné k vyšetreniu dieťaťa v danej materskej škole,

  • zúčastňuje sa na odborných školeniach a seminároch a na vzdelávacích podujatiach určených pre odborných zamestnancov v rámci NP PRIM.

Sociálny pedagóg pracuje s dieťaťom individuálne aj skupinovo

  • Individuálne pracuje s deťmi vyžadujúcimi si špeciálno-pedagogickú, psychologickú alebo mimoriadnu zdravotnú starostlivosť.

  • Skupinová práca s deťmi prebieha v triede, zameriava sa na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa na nonkognitívne (mimopoznávacie) schopnosti detí, rozvíja komunikáciu, kreativitu, kultivovanosť, socializáciu, sebareflexiu, emočnú inteligenciu, či upevňuje správne hodnoty dieťaťa. Deti sú vedené k zodpovednosti a dodržiavaniu dohodnutých pravidiel.

Sociálneho pedagóga ako odborného zamestnanca a jeho prácu môžeme prirovnať k spoločenstvu delfínov, ktorí ak vidia potrebu podpory či záchrany spoločnými silami sa snažia o nápravu. Ak sa medzi nimi nájde slabší jedinec a nevládze vyplávať nad hladinu, ostatní sa zomknú podplávajú ho a vytlačia nad hladinu, aby sa mohol nadýchnuť a takto s ním dokážu preplávať veľké vzdialenosti. Neopustia a pomôžu. Sociálny pedagóg neopustí a pomôže.

Asistent učiteľa ako neoddeliteľná súčasť inkluzívneho tímu materskej školy

  • asistent učiteľa uľahčuje adaptáciu dieťaťa z MRK na prostredie MŠ a pomáha pri prekonávaní bariér, ktoré plynú zo sociálneho znevýhodnenia dieťaťa,

  • spoluorganizuje činnosti dieťaťa počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa,

  • vykonáva pedagogický dozor počas neprítomnosti učiteľa a prestojov vo výchovno-vzdelávacom procese zameraného na deti z MRK,

  • komunikuje a spolupracuje s rodičmi alebo inými fyzickými osobami než rodičmi, ktorí majú dieťa zverené do starostlivosti,

  • zúčastňuje sa na vzdelávacích podujatiach určených pre asistentov učiteľa v rámci NP PRIM alebo na iných vzdelávaniach pedagogických zamestnancov.